Ανοικτά ακαδημαϊκά μαθήματα μέσω Διαδικτύου προσφέρει στους πολίτες το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι του Πανεπιστημίου, μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου ηλεκτρονικών «διαλέξεων» από την διαδικτυακή πύλη του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι καθηγητές του ανοίγουν τώρα «στην ευρύτερη δημόσια σφαίρα τον πλούτο της γνώσης που διδάσκεται στους κόλπους του Ιδρύματος, προσφέροντας ελεύθερα σημαντικό μέρος των διδασκόμενων μαθημάτων στα προγράμματά του».
Αποδέκτες των μαθημάτων αυτών θα είναι οι φοιτητές του Ιδρύματος, αλλά και όποιος πολίτης ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο τους.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι των Διαδικτυακών διαλέξεων όμως, δεν πρόκειται για ένα νέου τύπου πρόγραμμα σπουδών ή πρόγραμμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης που θα χορηγεί πιστοποιητικά ή εξατομικευμένη υποστήριξη και διαδραστικότητα με τους διδάσκοντες.
Ωστόσο, τα ψηφιακά μαθήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι αντίστοιχα των μαθημάτων των προγραμμάτων σπουδών και το εκπαιδευτικό περιεχόμενό τους θα παρουσιάζεται οργανωμένο βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών ώστε να συνιστούν αυτοδύναμα μαθήματα και να επιτρέπουν την αυτοτελή μελέτη τους. Τα ανοικτά ψηφιακά μαθήματα θα φιλοξενούνται στην υπηρεσία η-Τάξη, που βασίζεται στην εκπαιδευτική πλατφόρμα Open eClass, και θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα από παντού και από όλους μέσω του Διαδικτύου.
Η κουλτούρα της ανοικτής και ελεύθερης πρόσβασης στη γνώση υπάρχει ήδη έντονα ανεπτυγμένη στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα και εκφράζεται με ποικίλους τρόπους. Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, από πολύ νωρίς, δημιουργήθηκε μια πολυπληθής κοινότητα μελών ΔΕΠ η οποία χρησιμοποίησε τις δυνατότητες του Διαδικτύου προκειμένου να προσφέρει ελεύθερα σημαντικό όγκο του εκπαιδευτικού αλλά και ερευνητικού έργου της, αρχικά μέσω απλών ιστοσελίδων και στη συνέχεια, από το 2003, με οργανωμένο τρόπο μέσω της πλατφόρμας η-Τάξη - Open eClass » αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το πανεπιστήμιο Αθηνών.
Τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα θα είναι, ωστόσο, κάτι πολύ ευρύτερο. Καθώς οι τεχνολογίες του Διαδικτύου θα καταστήσουν δυνατό το μεγάλης κλίμακας άνοιγμα της επιστημονικής γνώσης στο σύνολο της κοινωνίας – πρακτικά σε οποιονδήποτε επιθυμεί να διευρύνει, να ανανεώσει ή να επικαιροποιήσει τις γνώσεις του μέσω της αυτοεκπαίδευσης- το Πανεπιστήμιο Αθηνών θα ενισχύσει τον εκπαιδευτικό ρόλο του στην ευρύτερη δημόσια σφαίρα, ενώ παράλληλα θα έχει τη δυνατότητα να προβάλλει το κατά τεκμήριο υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο που παράγει ενισχύοντας τη θέση του στον εθνικό και παγκόσμιο εκπαιδευτικό χάρτη» τονίζουν οι υπεύθυνοι του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι του Πανεπιστημίου, μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου ηλεκτρονικών «διαλέξεων» από την διαδικτυακή πύλη του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι καθηγητές του ανοίγουν τώρα «στην ευρύτερη δημόσια σφαίρα τον πλούτο της γνώσης που διδάσκεται στους κόλπους του Ιδρύματος, προσφέροντας ελεύθερα σημαντικό μέρος των διδασκόμενων μαθημάτων στα προγράμματά του».
Αποδέκτες των μαθημάτων αυτών θα είναι οι φοιτητές του Ιδρύματος, αλλά και όποιος πολίτης ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο τους.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι των Διαδικτυακών διαλέξεων όμως, δεν πρόκειται για ένα νέου τύπου πρόγραμμα σπουδών ή πρόγραμμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης που θα χορηγεί πιστοποιητικά ή εξατομικευμένη υποστήριξη και διαδραστικότητα με τους διδάσκοντες.
Ωστόσο, τα ψηφιακά μαθήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι αντίστοιχα των μαθημάτων των προγραμμάτων σπουδών και το εκπαιδευτικό περιεχόμενό τους θα παρουσιάζεται οργανωμένο βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών ώστε να συνιστούν αυτοδύναμα μαθήματα και να επιτρέπουν την αυτοτελή μελέτη τους. Τα ανοικτά ψηφιακά μαθήματα θα φιλοξενούνται στην υπηρεσία η-Τάξη, που βασίζεται στην εκπαιδευτική πλατφόρμα Open eClass, και θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα από παντού και από όλους μέσω του Διαδικτύου.
Η κουλτούρα της ανοικτής και ελεύθερης πρόσβασης στη γνώση υπάρχει ήδη έντονα ανεπτυγμένη στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα και εκφράζεται με ποικίλους τρόπους. Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, από πολύ νωρίς, δημιουργήθηκε μια πολυπληθής κοινότητα μελών ΔΕΠ η οποία χρησιμοποίησε τις δυνατότητες του Διαδικτύου προκειμένου να προσφέρει ελεύθερα σημαντικό όγκο του εκπαιδευτικού αλλά και ερευνητικού έργου της, αρχικά μέσω απλών ιστοσελίδων και στη συνέχεια, από το 2003, με οργανωμένο τρόπο μέσω της πλατφόρμας η-Τάξη - Open eClass » αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η ανάπτυξη και η οργανωμένη διάθεση ψηφιακών μαθημάτων ελεύθερα και προς όλους πρόκειται να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της δράσης «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών». Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάπτυξη 800 ψηφιακών μαθημάτων με δημιουργούς τα μέλη ΔΕΠ και αρωγό, σε οργανωτικό και τεχνικό επίπεδο, το Κέντρο Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου (ΚΛΕΙΔΙ) του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Αποδέκτες των Ανοικτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων και άμεσα ωφελούμενοι θα είναι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, αλλά, και όλων των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας. Για αυτούς, τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα θα λειτουργήσουν ως αρωγός της εκπαιδευτικής διαδικασίας που συντελείται στους χώρους διδασκαλίας του Πανεπιστημίου» αναφέρεται στην ανακοίνωση του Πανεπιστημίου.
Το πρόγραμμα προσφέρεται με στόχο να καλλιεργήσει περαιτέρω την κουλτούρα της ανοικτής και ελεύθερης πρόσβασης, να ενισχύσει και διευρύνει αυτή την κοινότητα, προσφέροντας ένα ισχυρό πλαίσιο υποστήριξης σε επίπεδο συντονισμού, παροχής τεχνικών μέσων, οδηγιών και προδιαγραφών.
Με τη λειτουργία του νέου προγράμματος εκτιμάται ότι θα αναβαθμιστούν και οι δυνατότητες στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού που θα επικουρεί τεχνικά και οργανωτικά τα μέλη ΔΕΠ στην ανάπτυξη των ψηφιακών μαθημάτων.
Υπ’ αυτή την έννοια, όπως σημειώνει το πανεπιστήμιο, η δράση θα προσφέρει στα μέλη ΔΕΠ τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν τη δομή, το περιεχόμενο και την ψηφιακή παρουσία των μαθημάτων που διδάσκουν καθώς θα θέσει στη διάθεσή τους όλα τα απαραίτητα τεχνικά μέσα.
Το σύνολο των ψηφιακών μαθημάτων που θα παραχθούν από τις δράσεις αυτές θα είναι επίσης ελεύθερα, διαθέσιμα προς όλους και πρόκειται να τροφοδοτήσουν την «Εθνική Πύλη Ανοικτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων», η οποία αναπτύσσεται και υποστηρίζεται από το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο - GUnet .
Σε διεθνές επίπεδο, η προσφορά ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου υψηλής ποιότητας που είναι ελεύθερα χρησιμοποιήσιμο και προσβάσιμο μέσω του Διαδικτύου διαμορφώνεται πλέον σε «κίνημα» στο χώρο των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και έχει οδηγήσει στη δημιουργία νέων πεδίων συνεργασίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τοOpenCourseWare Consortium» αναφέρεται στο ίδιο κείμενο.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τον ιστότοποτης δράσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου